четвртак, 5. новембар 2015.

Mladi opet čitaju?


Od kako pišem na ovom blogu,pokušavam da što više budem u svetu knjiga,izdavača ali i raznoraznih novinarskih članaka koji se tiču književnosti i navika o čitanju. Tako sam i naišla na informaciju da danas mladi opet počinju da čitaju i to intenzivnije i jače u odnosu na prethodne generacije. S obzirom da smo mi ipak generacija telefona,tableta i svakojake tehnologije ovaj podatak me je zaista začudio. Danas niko neće otvoreno pričati o tome,a i retko kada ćete videti nekoga ko čita na ulici ili u gradskom prevozu. Ipak,mnoga istraživanja su ovo potrvrdila. Ko bi rekao,zar ne? 

Lično,pridajem zaslugu ovom talasu YA ( Young Adult ) književnosti. Danas,ne možete ni da uđete u knjižaru bez da vidite novu knjigu Džon Grina, Rejnbou Rauel, Ransom Riggsa i mnogih drugih ( nesebično sam navela moje omiljene autore). Ipak,koliko god ovaj žanr trenutno bio popularan ima razloga i zašto je naišao na takav odziv. 

Ukratko ću napisati i nešto o tome,jer sam u ranijim postovima pokušavala da približim YA mojim čitaocima. Današnji autori koji pišu za mlade ne stvaraju prazne priče samo da bi prodali što veći tiraž. Svaki naslov nosi svoju poruku i može da promeni pojedinca na neki način. Bilo to viđenje određenih stvari ili odnos prema ljudima. Šta god bilo,izuzetno je moćno i tinejdžeri to umeju da prepoznaju. U svakom smislu,književnost za mlade zauzima vodeću poziciju u oblasti moderne književnosti. Ovo društvo je uspelo da vidi kroz tekst i pronađe alegoriju i metafore koje se provlače kroz njih. 

Nešto što još možda podstiče mlade na čitanje je ta činjenica da mogu nakratko da se odvoje od ove "surove" realnosti i uđu u potpuno drugi svet. Knjiga je uvek odlična alternativa. Kada se čovek loše oseća,ili prosto na par momenata želi da promeni ambijent,ne može bolje od dobrog štiva. Nešto što vam omogući da se naprosto isključite. Ipak je društvo danas mnogo drugačije od onog od pre 15-20 godina. Užasno mi je bilo drago kada sam na Sajmu knjiga u Beogradu videla toliko mladih koji nisu znali gde bi pre, na koji štand i šta bi pre kupili. Iskreno se nadam da ovo nije samo neki trend koji će kroz pet minuta proći i da će se svi opet vratiti svojim ekranima. Jedina dilema koju ja imam jeste oko te ekranizacije velikog broja ovih romana. Dovoljno je samo reći da Džon Grin ima već dva,slobodno ću reći,blokbastera a u pripremi je i treći. Bojim se da mlade ne privlači samo ta mogućnost gledanja odvijanja priče na velikom ekranu. Mada,dokle god autori pišu kvalitetne priče ali i poučne, YA književnost će uvek imati opravdanost u svom uspehu. Još jednom ću naglasiti oduševljenje mladima na Sajmu i to na štandovima koji izdaju YA naslove,recimo meni omiljeni Urban Reads. Napraviću digresiju i napisati da je Urban Reads izdavačka kuća vredna vaše pažnje ma koliko godina imali. Znaju šta rade i koje naslove plasiraju na tržište.

Broj stranica najpopularnijih serijala knjiga

Hajde da završim ovaj kratki "rant" sledećim : Moj moto je "Samo čitajte!". Činjenica da danas mladi praktično "gutaju" romane dužine jednog Tolstoja,Dostojeskog ili bilo kog ruskog velikana je ohrabrujuća. Nešto će ostati i iza ove generacije,da kažemo tehnološke. Nije sve izgubljeno,barem za sad. Komentari su uvek dobro došli jer ja ipak volim da pokrenem i poneku diskusiju.

Eto,toliko od mene što se tiče ovog teksta.

Do nekog sledećeg.

Ćo.
-Srpska Buktjuberka (@buktjuberka na Tviteru),slobodno mi pišite na srpskabuktjuberka@gmail. com sve vaše komentare,predloge!

Нема коментара:

Постави коментар